Indonesië Surabaya en Yogyakarta

29 maart 2017 - Tegal Panggung, Indonesië

Even een kijkje terug naar afgelopen zaterdag. Toen was ik nog in Kuala Lumpur en vierde ik het Holi Festival mee met de lokale bevolking. Holi is een festival ter ere van de start van het oogstseizoen. Er wordt tijdens holi met kleurpoeder rond gegooid en iedereen danst. Dit holi festival vond plaats dicht bij Kuala Lumpur in een tempel, de start was 11 uur in de ochtend en het duurde tot 15:00. Puck was de avond daarvoor aangekomen in Kuala Lumpur en zou ook aansluiten, een jongen die zij ontmoet had zou met de auto er heen rijden. Met zn 5e spraken we die ochtend af, reden we naar holi en hadden we weinig verwachting van het feest maar wel veel zin. Daar aangekomen bleek alcohol, drugs maar ook sigaretten verboden, het zou een heel zuiver feest worden.
Eenmaal binnen gekomen in de tempel was iedereen aan het dansen, er waren verschillende dj's en bij je entree kocht je ook drie zakjes kleurpoeder om mee te gooien. Tijdens het feest krijg je vaak poeder op je gegooid en op je gezicht gesmeerd met daarbij de wens 'happy holi'. Na een minuutje of 5 hadden wij dit door en gekopieerd en waren ook wij iedereen een happy holi aan het wensen.
Dansen midden in de zon is erg warm, gelukkig stonden er spuitwagens voor de nodige verkoeling. Al met al waren we na drie uur goed warm, drijfnat, vol kleur en super vrolijk. We hebben genoten van het festival.
Later die dag hebben we nogmaals met zn 4e afgesproken Hussein, Sebastian, Puck en ik. Wat drankjes pakken, eten en 's avonds stappen, Karaoke en aansluitend zou ik zondag ochtend vroeg 7:30 mijn vlucht naar Indonesië hebben.

Ik had nog wat vraagtekens bij mijn vlucht dus na holi nog even contact gezocht met de maatschappij waar mijn boeking was. De airport staat niet bekend om internationale vluchten maar na dubbel checken kon de maatschappij mij bevestigen dat het echt de goede airport is.
Om 4 uur direct aansluitend op de Karaoke een uber besteld en richting de airport gereden. Deze blijkt echter gesloten tijdens de nacht en pas om 6 uur in de ochtend te openen. Maar 1,5 uur voor mijn vlucht. Dit zit mij weer niet lekker en ik kom toch binnen in de airport, maak wat herrie en krijg uiteindelijk personeel om mij heen. Zij vertellen mij dat mijn vliegmaatschappij niet vliegt op de betreffende airport maar op die aan de andere kant van de stad. Ik bel snel mijn uber weer en binnen enkele minuten is hij terug, 80km highspeed taxi is hetvolgende dat mij te wachten staat. Tijdens deze rit neem ik weer contact op met de maatschappij van mijn boeking. Uiteindelijk erkennen zij hun fout en kom ik net op het nippertje voor dat de checkin sluit op de airport aan. Naar de airport met alarmlichten aan en over de airport rennen als een gekkie. Op het laatste moment nog een gate wissel maar ik zit! Op naar Indonesië, Surabaya is mijn luchthaven!

De vlucht verloopt prima, ik kom aan in een warm Java en loop (7km) naar mijn hostel on de overgebleven adrenaline en onrust er uit te wandelen. Eenmaal in het hostel aangekomen lijkt het wel alsof ik thuis kom. Het eerste wat de eigenaresse zegt is "you walk from the airport? You must be hungry let me make breakfast for you, sit down". Deze mevrouw maakt een geweldig ontbijt, koffie erbij en de nodige glazen water. Ik voel mij helemaal thuis, we kletsen over de vulkanen in de buurt en ze geeft mij de nodige reistips.
Het hostel zit 10km buiten de echte stad van Surabaya en ze zijn er niet gewend aan toeristen kom ik de volgende dag achter. Steeds als ik er een wandeling maak willen mensen met mij op de foto, roepen en fluiten ze mij na. Op een positieve manier gelukkig, ik voel mij helemaal beroemd. Ik blijf 1 nacht in dit vriendelijke hostel, de volgende nacbt vertrek ik met een lokale bus naar yogyakarta ds stad van Borobudur!
Daar ben ik nu al één nacht. Ik ben hier om 4 uur gisterochtend aangekomen. Naar het hostel gewandeld en ingecheckt. Een vroege checkin (06:00) was mogelijk omdat er nog een bed leeg was. Ik blij want in een lokale nachtbus slapen is vrijwel onmogelijk, de bussen scheuren over de weg, maken vrij gebruik van de toeter en bij het remmen glij je steeds van je stoel af. Eenmaal aan in Yogyakarta was ik dus wel toe aan wat slaap.
Een uurtje of twee geslapen, ontbeten en toen de stad gaan verkennen. Uiteraard laten overhalen om een tour te gaan doen die avond en nacht.
Van die tour ben ik nu 4 uurtjes terug. Ik heb met drie andere backpackers en twee guides de meest actieve vulkaan va mn Java beklommen bij nacht, we zijn hier om 22:00 bij het hostel vertrokken voor een dikke 2 uur autorit naar de vulkaanvoet. Daar even koffie en klaarmaken en wandelen maar. Het is een hike van 4 uur en de totale hoogte is bijna 3 kilometer. Helaas hebben we 200 meter voor de top moeten afbreken door de slechte zichtbaarheid en het gevaar dat daarbij komt kijken. De wolken en mist wouden niet optrekken dus we hebben de sunrise niet kunnen waarnemen. Lichtelijk teleurgesteld en vermoeid zijn we aan de zeker zo gevaarlijke afdaling begonnen. Na drie uur afdalen zijn we terug bij het basiskamp, ontbijten we en springen in de auto om terug naar het hostel te gaan. In de auto vallen we alle vier in slaap en ook in het hostel hebben we snel ons bed opgezocht.
Nu dus even relaxen, bijtanken, koffie drinken en vanavond stappen. De dagen hier gaan snel, morgen is het tempel tijd!

Indonesië bevalt mij tot heden erg goed, wel heel veel Nederlanders, kan ik vast wennen aan thuis. De sfeer hier is heel erg ontspannen, de bevolking is geïnteresseerd en de faciliteiten zijn geweldig. De bedden zijn heerlijk zacht, het eten is geweldig, de hostels zijn zorgzaam en oprecht en er is veel in de natuur te ondernemen en daar hou ik van.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl