Yogyakarta, bromo en ijen

12 april 2017 - Gili Indah, Indonesië

Gisteren gaan stappen na die dag dus de Merapi vulkaan beklommen te hebben. Tussendoor een powernap en vervolgens door voor de bar avond. Aangezien puck ook in Yogyakarta aangekomen is nodig ik haar uit om ook een drankje mee te doen.
Die bar avond is erg gezellig, we doen Karaoke, drinken bintang en er is een verloting voor de bromo en ijen trip. Bromo en Ijen zijn twee vulkanen op Java, de trip houdt al het transport en accomodatie in. Puck als lucky basterd wint dus die trip!
Echter blijkt vandaag dat zij hem niet mag hebben aangezien ze niet in mijn hostel zit. Ze geeft hem aan mij en ik kan de trip doen. Na nog twee extra dagen Yogyakarta besluit ik de trip te innen en de volgende dag te starten.

Die ochtend moet ik om 6 uur klaarstaan, helaas doet niemand anders de trip die dag dus ik zit alleen. Eerst ga ik met de trein die om 7:00 gaat naar Probolinggo. In de trein zat ik in mijn eentje op een driepersoons bankje, dat resulteerde in slapen en heel veel chillen. Niet raar want de treinreis duurde tot 16:30 die namiddag. Van Probolinggo af is er een mini busje met 3x 3 sits. Daar worden alleen 22 mensen ingepropt, inclusief ikzelf. Op naar Bromo, het dorp aan de voet van de vulkaan.
Daar aangekomen heb ik al aardig wat gesprekjes gehad en zitten we met een groepje van 10 dicht bij elkaar. We eten een hapje en spreken af later die avond gezamenlijk dd tocht te doen.
Bromo is vrij eenvoudig, makkelijke en eenduidige praten. Je hoeft geen hiker te zijn voor deze vulkaan.
We spreken om 03:30 af om het sunrise punt te bezoeken en lopen daarvoor 1,5 uur van de vulkaanvoet af om de zon op te zien komen. Na deze sunrise lopen we terug en omzeilen we de betaalde entree door een geheime weg te nemen.
We beklimmen bromo en ik ben om 09:00 weer terug bij mijn hostel om uit te checken en mijn weg te vervolgen naar de Ijen vulkaan. Wederom uren onderweg, ditmaal in de auto. We rijden totaal van weer 8 uur maar ditmaal met zn 3e in een vrij luxe auto. Door het slaapgebrek van afgelopen nacht slaap ik heerlijk en kom ik uitgerust aan bij de voet van Kawah Ijen. Ook hier wordt er midden in de nacht gehiked. We spreken on 02:00 af en beginnen de hike aan de voet om 03:00. Allereerst hiken we naar de top, na een hele dag regen is het gelukkig droog gebleven tijdens de hikes.
Bij de krater aangekomen wordt ons helaas verteld dat we niet mogen afdalen naar hwt blauwe vuur. Gekukkig vangen we vabaf de kraterrand ook een glimp op. We maken foto's, lopen verder en inmiddels begint de zon ook door te breken.

Rond 5:30 bekijken we een waanzinnig mooie sunrise en zo wordt ook de magische omgeving van Kawah Ijen steeds duidelijker. Ook het turquoise meer wordt steeds lichter en foto's schieten tekort op deze locatie. We blijven nog enige tijd, het meer van kawah ijen is een van de zuurste ter wereld wordt mij verteld door de guide de zwavel en sulfiet uit de krater wordt de hele dag door werkers in manden naar boven gedragen. Manden gevuld met een gewicht tussen de 60 en 90 kilo en dan krater opwaarts lopen.
Ik verbaas mij om de omstandigheden maar gelijktijdig om de vriendelijkheid. Ik geniet van kawah ijen maar inmiddels is het tijd on verder te gaan. We rijden naar de haven en nemen de boot naar Bali. Eenmaal daar neem ik met twee Fransen van de tour een taxi naar Ubud. We betalen hiervoor 400.000 en zijn ruim 3 uur onderweg. 14.000 is 1 euro, het leven blijft hier goedkoper dan thuis.

Aangekomen in Ubud is het tijd voor niksen, ontspannen en even bijslapen van de vulkanen. Verdere planning ontbreekt nog. Morgen een plandagje voor de skateparade en verder nog niets in de planning. Ubud schijnt hippie en yoga te zijn