Kuala lumpur

7 maart 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Even een update voor Bart vanmiddag aankomt in Kuala Lumpur! Inmiddels ben ik hier namelijk een week, een week alleen in Kuala Lumpur. De dag nadat puck vloog ben ik haar achterna gevlogen naar Maleisië met als begin bestemming Kuala lumpur. Kuala lumpur de hoofdstad van Maleisië, direct als ik aankom valt mij op hoe ontwikkeld deze stad is. Wolkenkrabbers, dure auto's, bijna geen afval op straat een trein, metro en bus netwerk dat netjes volgens schema en planning rijdt. Ook het verkeer is hier georganiseerd en een stuk rustiger dan bijvoorbeeld Vietnam. Naast de wolkenkrabbers zie ik onderweg naar mijn hostel al meerdere super dure shoppingmall's met merken aks Gucci, Prada, Hilfiger en zo nog veel meer dure merken. Later kom ik er achter dat de bevolking van Kuala lumpur als 1e bezigheid shoppen heeft, de shoppingmall's worden hier goed bezocht en gewoon voor westerse of zelfs hoger dan westerse prijzen.

Bart komt 7 maart in de namiddag aan dus voor mij de keuze om één week zelf rond te reizen of juist te blijven in Kuala lumpur. Ik kies er voor om hier te blijven en een beetje van de gebaande paden af de stad te verkennen. Ondanks de goede busverbinding die zelfs deels gratis is loop ik wat af hier in kuala lumpur. Ik bezoek botanische tuinen, vlindertuinen, locale markten, musea, tempels, moskeeën en gebedshuizen. Als een echte tourist loop ik de eerste dagen met mijn fototoestel aan mijn hand geklemd de stad door!

Het eten in kuala lumpur is heel divers, kuala lumpur kent namelijk een groot deel Indiase bwvolking en een zeker zo groot deel Chinese bevoking. Je hebt hier ook een Chinese wijk (china town) en Indiase wijk (little india). Daarnaast is het grootste deel van de bevolking moslim. Dit zie je terug in de kleding, het vele halal eten en de moskeeën in het straatbeeld.

Naast de basisdingen die deze stad te bieden heeft aan bezichtigingen en bezigheden ben ik dus van de gebaande paden af gegaan. Ik vond op Facebook een hardloopevenement, een massage workshop en een Maleisiësche foodtasting. Al deze drie activiteiten heb ik meegedaan als enige toerist. De massage workshop was bijzonder en behoorlijk zweverig, ik heb hem uitgezeten maar erg interessant was het niet. Wegglippen als enige toerist is niet mogelijk, dat hebben ze echt door.
Het hardloopevenement was op de zondagmorgen vroeg. Elke 1e en 3e zondag van de maand kent Kuala lumpur een carfree Sundaymorning tussen 7 en 9 uur in de ochtend voor een bepaald deel van de stad. Rond 6 a 6:30 starten er allemaal fiets, skate, hardloop en zelfs step evenementen. Maar ook zonder evenement worden de straten waar de auto's niet mogen komen overstelpt door sportievelingen. Ik deed mee aan een zogenaamde familyrun georganiseerd vanuit de moslimgemeenschap. 7km midden door de stad met een grote groep hardlopers. Blijkbaar was het mijn dag, ik liep heerlijk, verbeterde mijn eigen personal record op de 7km en finishte als 1e vrouw van de groep. Achteraf wel tig keer op de foto met allemaal andere renners geweest.

Het laatste evenement waar ik aan deelnam was een Maleisische foodtasting. Een nieuw restaurant opent die dag zijn deuren en voor een klein bedrag mag je alles van de kaart onbeperkt bestellen. Dit is rond lunchtijd maar aangezien de kaart veel teveel lekkere opties bevast vraag ik de keuken om van alles mini's te maken. Zo heb ik toch veel kunnen proeven zonder vol te zitten, ideaal! Ook daar ben ik weer de enige toerist en volgen er veel foto's.

Nu aan de koffie en vanmiddag richting de airport om Bart op te pikken! Over de globale route voor de komende 14 dagen hebben we al een beetje nagedacht.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade