3 dagen en 2 dagen trekking Hsipaw

4 december 2016 - Hsipaw, Myanmar

We zijn speciaal naar het dorpje Hsipaw gekomen voor de trekkingen. De meerdaagse trekking om precies te zijn, je kon kiezen uit 1 dag, 1 nacht en 2 dagen, 2 nachten em 3 dagen en 3 nachten en 4 dagen. Mijn interesse ging uit naar de langste maar vanwege het geweld, de protesten, rebellen en het leger hier is de langste trekking momenteel niet mogelijk. Dus we kozen voor 3 dagen en 2 nachten en konden 30 minuten later al vertrekken. Dus hurray, spullen pakken - kleding, water tandenborstel en een warm shirt - en gaan. Dagelijks minimaal 5 uur lopen, door steile bergpaden en jungle. Lunch en diner bij de locale bevolking en slapen in een zogenaamde homestay bij de locale bevolking.
De trekkingsgroep bestond uit de tourleider, 3 dames en 4 heren. De heren met wandelschoenen uitgerust, de dames op sneakers, verschil moet er zijn.

De trekking viel Puck redelijk zwaar, veel bergpas, hoge ademhaling maar toch volgehouden tot het einde.
De uitzichten, landschappen, dorpen en dorpelingen waren geweldig.
We hebben jungle gezien, dorpen, heel veel kinderen, puppies en hard werkende mensen.
De dagen bevatte minimaal 5 uur wandelen. De eerste dag waren we op de plek van de lunch klaar met wandelen, in dat dorp zijn we ook de nacht verbleven.
De tweede dag hebben we in een ander dorp geluncht dan gedineerd en de derde dag zijn we na de lunch nog een hotspring ingedoken en terug maar het hostel gegaan met de tuktuk.

De trekking was overweldigend, indrukwekkend en adembenemend. De dagen waren best intensief maar er werd zo goed voor ons gezorgd, grote uitgebreide vegetarische maaltijden - vlees is voor de dorpelingen te duur - en goede nachtrust. Een kennismaking met rijstwijn, myanmar bier en vreemde gerechten. Elke ochtend een shan ontbijt met bijvoorbeeld mosterdsoep. Alle ingrediënten van ontbijt, lunch en diner waren op de rijst na in de nabijheid van 1 km van de keuken te vinden. De keuken die ik keuken noem maar eigenlijk een vuurplaats in een huis is en de nabijheid is een goed georganiseerde groentetuin vol verse groente.
De huizen waar we geslapen hebben beschikken niet over stroom of stromend water, de enige stroom die ze hebben wordt overdag verzameld met een zonnepaneel!

We zijn nu terug, de trekking was nog best spannend. Rond Hsipaw wordt gevochten en geschoten, de rebellen en militairen zijn hier actief en bezig elkaar aan te vallen. Allereerst werd de trekking geannuleerd, later zijn we toch gegaan maar was er onderweg nog wat angst. Zeker tijdens de 2e dag hebben we veel rebellen (op slippers) gezien, begroet en zijn we doorgelopen.
Een geweldige ervaring deze trekking, zeker de moeite waard.
Nu een rustig avondje en morgen met de trein door naar de volgende stad. Hsipaw is niet veilig, 2 dagen geleden is hier een kleine bom ontploft en zijn er geweerschoten gehoord door andere backpackers. De locale bevolking wil ons hier niets over vertellen.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl