Myanmar Yangon en Bagan

27 november 2016 - Nyaung-U, Myanmar

Eventjes geleden alweer of vliegt de tijd alleen hier?
De laatste keer schreef ik over onze aankomt en eerste indruk van Myanmar. Inmiddels zijn we hier vijf dagen. We zijn met een nachtbus van Yangon doorgereisd naar Bagan.
Myanmar is een bijzonder land, alsof ze eventjes 50 jaar achterlopen op de westerse wereld. Mannen lopen hier in een soort lange rok genaamd longyi, vrouwen dragen de kleurrijkere variant hier van.
Ook wordt er een soort kauwtabak gekauwd in de vorm van een boomblad met kruiden, chestnut en lijm. Chestnut heeft een natuurlijk rode kleurstof dus zeker 80%van de volwassen bevolking heeft rode en zwarte tanden. En ze spugen heel de tijd de vloeistof weer uit, gewoon overal op de grond.
Niet heel smakelijk als je het mij vraagt, wel is het echt een typisch gebruik hier.
Ook draagt bijna de gehele bevolking een huidverzorgingsproduct genaamt thanaka, gemaakt van boomschors met hoge beschermende factor voor de huid. Dit wordt op de wangen en soms ook armen gesmeerd. - puck en ik kregen dit ook op de huid tijdens een wandeling op de lokale markt)
De inwoners zijn nogsteeds super vriendelijk, betrekken ons als het even mogelijk is overal in en behandelen ons niet als toerist. Er wordt echt moeite gedaan om ons welkom te laten voelen.

In Yangon hebben we veel gelopen, het openbaar vervoer daar is best goed maar lopen blijft fijn. Ons hostel zat midden in "chinatown" en alles was met de voet te bereiken. Tijdens de 2e dag van ons verblijf werden we uitgenodigd voor een kookclinic, tealeaf salad en thee drinken met zn alle. Deze salade is het 4 uurtje van Myanmar en wordt overal gegeten - onder het genot van een pot groene thee-.
Ook hebben we de grote pagoda bekeken en ben ik in de ochtend vroeg naar de oude nagar glasfabriek geweest.
De oude glasfabriek was zeker zo indrukwekkend, het wordt een fabriek genoemd maar alle glas werd met de mond geblazen. Na het faillissement in 2007 is al het glas dat er nog was naar buiten onder de grote bomen gezet. Al het glas in het bos, dat is een indrukwekkend gezicht.

Na yangon zijn we dus doorgereisd naar Bagan. Ik wou graag de hardlopers van de Bagan marathon zien - aangezien de inschrijving van de marathon al dicht was-. Na die finish hebben Puck en ik later die dag een e-scooter gehuurd en rondgereden door bagan. Een groot deel van de tempels (82) bekeken en ook sommige beklommen. Bagan heeft een magisch uitstraling, alle tempels zo ver je kunt kijken. We zijn tot zonsondergang gebleven en hebben de zon tussen de tempels onder zien gaan.

Nu nog een dagje rust pakken en dan morgen door naar Mandalay, de volgende stad op de planning.
In mijn geval vooral even rust pakken aangezien ik gestoken ben door een mug met raar virus waardoor ik koortsig ben en mijn hand en enkelgewrichten pijnlijk en stijf zijn.

1. Patrick Huizen:
    27 november 2016
    zoek even op en hou in de gaten, Chikungunya en knokkel koorts