Jaarwisseling, kong lor en thakhek

4 januari 2017 - Kong Lor, Laos

Zoo flinke tijd later weer.
2e kerstdag zijn Puck en ik weer apart van elkaar verder gegaan na de kerst samen gevierd te hebben. Ik ben de ochtend vroeg naar Vientiane gereden en heb daar ingecheckt. Vientiane is de hoofdstad van Laos maar echt niet heel interessant. Het is een slaperig stadje met avondmarkt, ochtendmarkt en een boedha park, meer is er daar niet echt te vinden. Toch ben ik oas op 1 Januari weer doorgereisd. Mijn dagen heb ij gevuld m rondlopen, fietsen, marktjes, relaxen en elke avond sporten. Dance aerobics is de sport die ze hier aan de mekong rivier beoefenen, super leuk even een uurtje gek doen en springen.
Tussendoor had ik besloten mijn weg te vervolgen naar het national park 80km verderop, onderweg verdwaald geraakt en besloten na ruim 90 km om te draaien zodat ik voor donker terug kon zijn.

Daarbij ook wat zorgen, op 1e kerstdag hoorde ik dat oma in het ziekenhuis was opgenomen, dit is de voornaamste reden geweest om in Vientiane te blijven, een snelle vlucht naar huis. Na het goede nieuws dat oma aan het opknappen is ben ik pas weer verder gaan reizen.

De 30e de dag voor de jaarwisseling heb ik de pre-jaarwisseling gevierd met locals, die mij trakteerde op biertjes en een etentje. Terwijl we echt enkel nog een drankje downtown zouden drinken. Een geweldig toffe ervaring.

Nieuwjaar heb ik gevierd met een divers groepje uit het hostel, met Indiaas eten, midnight snacks in de vorm van rijst, fruit en drankjes en om 23:30 naar de countdown gegaan om met heel. Vientiane af te tellen tot het nieuwe jaar.

1 Januari was het perfecte moment om door te reizen, van vientiane naar Kong lor, een 1,5km lange cave met de rivier die er doorheen loopt. 350 km van Vientiane maar volgens een aantal anderen zeker de moeite waard. Een hele dag motorrijden later kwam ik er aan. Volgende ochtend met twee Engelse die ik had ontmoet bij het avondeten de vorige dag de cave in gegaan en met een longtail boot door een gids rondgevaren. Super indrukwekkende, grote en mooie cave. Al ben ik er wel uit dat ik inmiddels genoeg caves gezien heb, ik kan weinig vernieuwends vinden.

Na de kong lor cave die dag doorgereden naar Thakhek waar ik de motorroute loop wil doen, eenmaal bij aankomst in Thakhek blijkt de kong lor cave een deel van de route van de loop te zijn en heb ik dus die dag al 1/3 van de route gereden. Lachertje maar geen reden om ee thakhekloop niet te doen. Volgende ochtend met een groepje mensen die ik die dag daarvoor had ontmoet de loop gestart. De thakhekloop is zeker de moeite waard maar ook nog eens super gezellig zo met een groepje backpackers op scooters en motoren de weg onveilig maken. Totaal staat er ruim 400 km op de planning, vandaag hebben we er rond de 250 gehad, morgen de rest en dan snel afzakken naar het zuiden van Laos om de bolavenplateau loop te doen en de grens over te gaan naar Cambodja.

1. Ineke van Strien:
    6 januari 2017
    Wat zijn jullie stoere meiden! Heb echt bewondering voor jullie! Mijn allerbeste wensen voor jullie voor 2017 en ik hoop dat jullie nog heel erg van jullie reis blijven genieten!! Groet! Ineke