Laos vang vieng en vientiane

28 december 2016 - Vientiane, Laos

Alweer ruim een week geleden dat ik een update geplaatst heb.

Laatste keer had ik net de motor gekocht en zou ik de eerste afstand gaan rijden. Baar Phonsavan om de plain of jars te bekijken. Die eerste rit is voor mij bijzonder goed gegaan, motorrijden is minder snel dan ik bedacht had maar zeker niet minder leuk.
De eerste 300km bleek een grote afstand, je rijdt 50 gemiddeld als je door kunt rijden dus 300 werd minimaal 6 uur en eindigde in ruim 8 uur. Voornamelijk omdat Puck dr motor niet onder controle kreeg, steeds af laten slaan en niet gestart krijgen. Ook de hoeveelheid bergen en afdalingen hadden invloed op de reistijd. Maar we kwamen na zonsondergang aan bij het hostel in phonsavan, gaar van het reizen maar een ervaring rijker.
De dag daarna naar de jar velden gegaan. Dit zijn velden met grote stenen urnen, het officiële gebruik is onbekend maar veel mensen zeggen dat het voor crematies van volkeren gebruikt werd.
Tijdens het bezoek aan deze velden wordt de geschiedenis van laos duidelijk, veel plekken mag je niet komen uit gevaar voor bommen die nog ergens kunnen liggen.
Nog een nachtje phonsavan en de volgende dag onze weg naar vang vieng vervolgen, komen we daar mooi voor kerst aan. Inmiddels hebben we ook twee dagdelen bij de garage gezeten aangezien puck haar motor twee keer stuk gegaan is.

Op naar vang vieng, dit gaat qua rijden een stuk beter, puck lijkt het bestuderen van de motor door te hebben. Toch nemen we nog een overnachting in een klein dorpje onderweg. Hierbij wil de broer van de hostel eigenaresse wel vrienden worden en met ons op de kamer slapen, uiteraard vriendelijk bedankt en met de deur op dubbel slot geslapen. Wat een gekkigheid, in de ochtend vroeg door naar vang vieng.

Daar 2 dagen voor kerst aangekomen, voor mij genoeg tijd om kerstplannen uit te werken. Mensen benaderen en een goede locatie vinden. De eerste dag is chillen en nieuwe mensen ontmoeten, de tweede dag spreken we af met een groepje mensen te gaam tuben. Tuben is in een opblaasband de rivier afdrijven langs allemaal barretjes aan het water. Concluderend, 6 minuten drijven en uren drinken. In de avond eten we met een groepje en gaan we daarna stappen.
Kerstavond officieel ingeluid met een borrel en gesproken over het kerstdiner de dag daarna. Inmiddels heb ik een locatie gevonden en ben ik druk met genoeg mensen uitnodiging.
1e kerstdag heb ik tijd voor mezelf nodig, heb ik de motor gepakt en heerlijk rondgereden. Ook in de ochtend nof 10kmngerend.
Rondrijden, later samen met sebastiaan naar de blue lagoon geweest. De andere van gisteren zijn vandaag weer tuben, inclusief puck. Die verschijnen dus flink aangeschoten bij t etentje.
Het etentje was een succes, gezellig en sfeervol. Daarna weer gaan stappen. Wat een lui leven hier in Vang Vieng.

2e kerstdag vroeg op en solo verder, gas naar Vientiane! Hier ben ik nu al 2 nachten. Elke avond meedoen met aerobics en daarna ontspannen. Vandaag naar het buddah park geweest en zo nog even stad &en natuurlijk aerobics!