Raceday!!

22 januari 2017 - Krong Siem Reap, Cambodja

Eindelijk zo ver, raceday! Racepakket opgehaald, startnummer t-shirt, bib(tijdregistratie) en een goede dosis motivatie was al aanwezig.
Bij aankomst bij de pakketten leek het wel of Cambodja weer een kolonie van Frankrijk was, 90% van de renners was van Franse afkomst (de organisatie is Frans).

De dag na het ophalen wouden Puck en ik de tempels vast bezoeken, ons was verteld dat het met mijn race bewijs zou kunnen, helaas bleek dat niet zo te zijn. Je kon enkel de omgeving van de tempels binnen komen maar niet de tempels zelf. Helaas, dus even uitgesteld. Morgen zou de raceday zijn dus genoeg om te zien!

Na een relax dagje met zwembad, rondjes in de stad en samen eten ben ik relatief vroeg gaan slapen, ik zou mn wekker 6:00 zetten om optijd bij de start te zijn (7:30 vertrekt de bus naar de start). Na een behoorlijk slapeloze nacht en veel wakker worden ook op tijd wakker en richting de start. Ontbijt bestaande uit een ice dubble espresso en mini banaantjes, ik ben klaar voor de race.
Rond 7 wordt het al flink warm, 7:30 stap ik de bus in voor vertrek naar de start en ook in de bus is het al warm. Voor de busrit ontmoet ik Lisa uit de VS en in de bus kletsen we door over het reizen, de tijd in het startvak gaat ook snel. Net voor het startsignaal zeggen we elkaar gedag en beginnen we aan onze 16km race. Eenmaal gestart blijven we maar bij elkaar in de buurt lopen, precies dezelfde snelheid dus we besluiten samen de race te lopen. Tijdens de run inhalen blijkt ook niet gemakkelijk te gaan. We rennen met zn alle op smalle bos, graan en jungle paadjes in the middle of nowhere of zelfs door het water! Super fijn om samen te kunnen rennen, genieten, soms foto's te maken en te kletsen over vanalles. Zoals je wel leest was het een race om te genieten, geen snelste tijd, niet stuklopen op een doel, puur genieten van het land, de omgeving, kindjes langs de route die een highfive willen en de goede organisatie van de run. Na 3 waterstops, heel veel zweet en 16km rennen (die achteraf 17,4km blijkt te zijn) finishen Lisa en ik samen, puck staat bij de finish en na afloop kletsen we nog flink door. We spreken af de volgende dag met zn 4e(steven een Belgische renner ook) de tempels van Angkor wat te bekijken en ook om 5 uur s'ochtends naar de sunrise te gaan!

Zo afgesproken zo nagekomen. De volgende ochtend staan Puck en ik vroeg bij het hostel waar Lisa en Steven verblijven, eerst koffie scoren en dan door naar de tempels.
Vandaag heel de dag tempels bekeken, de zonsopgang gezien, angkor wat, Ta Prohm (tomb raider) en nog verscheidene andere tempels. Elke tempels heeft een andere geschiedenis en uitstraling, ik heb heerlijk zitten staren en fantaseren hoe het er ooit uitgezien moet hebben. Sommige worden overgenomen door de jungle, andere blijven onaangeroerd. Ook wordt er onderhoud aan gepleegd. Toch raken ze steeds verder vervallen, ik hoop dat het niet verloren zal gaan.

Morgen weer door naar Phnom Penh, Puck moet naar de ambassade om een visum voor Vietnam aan te vragen!

1. Margit:
    5 februari 2017
    Hey Doris,

Alsof je niet genoeg actie al hebt, en dan ook nog gaan rennen ;P
    Ik merk aan je verhalen dat je geniet.
    Heel veel plezier!

Groetjes Margit